Bölcsődei tájékoztató
Bölcsődénk a Karancslapujtői Kastélykert Óvodához tartozó különálló intézmény, amely a gyermek 3 éves koráig biztosítja a kisgyermekek napközbeni ellátását, gondozását és nevelését. Ha a gyermek a 3. életévét betöltötte a bölcsődei gondozási nevelési év végéig maradhat a bölcsődében. Amennyiben még nem érett az óvodai nevelésre, a 4. életévének betöltését követő augusztus 31-ig tovább gondozható a bölcsődében.
A hozzánk járó gyermekeknek szeretetet, élményeket és ismereteket nyújtunk, megerősítve őket azokkal a készségekkel-, képességekkel, melyekre nagy szükségük lesz ebben a gyorsan változó világban. Olyan Szakmai Program alapján kívánjuk megvalósítani szakmai célkitűzéseinket, amelyben a gyermekek érzelmileg, értelmileg és szociálisan gazdagodnak, képességeik kibontakoznak, figyelembe véve egyéni adottságaikat, érdeklődésüket, eltérő szociális hátterüket. Programunk a gyermekek alapvető tevékenységére, a játékra, a mozgásra, a környezet megismerésére, a kommunikációra, a művészeti élménynyújtásra épül.
Intézményünkben két csoport működik: Méhecske és Süni csoport.
A Karancslapujtői Bölcsőde a 24 férőhelyes mely 2022-ben épült. Az épület egy igazi sétányokkal határolt oázis, mely a járműforgalomtól védve, csendes, nyugodt környéken zöldövezetében található. Ideális fiatal családok számára, hiszen közvetlen szomszédja az óvoda, ahová a gyermekek a 3. életévük betöltése után járnak.
A Bölcsőde 2 csoportból, 1 gondozási egységből áll. A csoportszobák tágasak, világosak, eszköztárral jól felszereltek. Minden egység pedagógiai és egészségügyi szempontok alapján lett kialakítva. A kisgyermeknevelők saját kezűleg díszítik évszaknak, ünnepnek megfelelően csoportjaikat.
A két csoport mindegyikében 2 - 2 fő szakképzett gondozónő végzi a kisgyermek nevelői munkát, illetve 1-1 fő dajka segíti a gyermekek ellátását.
A felvételt nyert gyermek a szülővel közösen fedezheti fel új környezetét, a Bölcsődét. Ez a beszoktatási időszak melynek időtartamát a gyermek szükséglete határozza meg, - de általában kb. 2 hét alatt - kis lépésekben, fokozatosan a gyermek egyéniségéhez igazodva történik.
Intézményünk életét a jól szervezett, folyamatos, rugalmas napirend jellemzi, mely a nyugodt és folyamatos gondozás feltételeit biztosítja, megteremtve a biztonságérzetet, kiszámíthatóságot, az aktivitás és az önállósodás lehetőségét a kisgyermek számára.
A folyamatos gondozáson belül egymást követik az események (tisztálkodás, étkezés, alvás) és a gyermek legfontosabb tevékenysége a játék. A játékkal segítjük a gyermeknek a környező világ megismerését, befogadását és törekszünk elősegíteni a testi, értelmi, érzelmi és szociális fejlődését. Lehetőséget ad a játék a társas kapcsolatok fejlődésére is, hiszen a kisgyermek számára örömforrás a többi gyermekkel való együttlét. A társak viselkedése pedig mintát nyújt a szocializációhoz. A mese, a vers, a bábjáték, az ének, mondókázás, a tánc, a mozgásos játékok, a természet tevékeny megismerése mind előkészíti az óvodai nevelést.
A Bölcsőde melegítő konyhával is rendelkezik, melyben a helyi étkezési vállalkozó által szállított, készételt adagolják ki a gyermekeknek.
Napi négyszeri étkezést biztosítunk:
- reggeli: 8-órakor
- tízórai: 10-órakor
- ebéd: 11.30-órakor
- uzsonna: 15-órakor
A bölcsődei napirend kialakítása során a kisgyermeknevelőknek több szempontot kell figyelembe venni /pl: a gyermekek számát, életkorát, önállóságát, fejlettségét, reggeli érkezések és haza menetelek idejét, stb./.
A napirendben szereplő időpontok tájékoztató jellegűek. A csoportok napirendje eltérő lehet, és évszakonként módosul. Az eltérést, többek között, a csoportba járó gyermekek egyéni igényei, és az életkortól függő fejlettségi szintjük befolyásolja.
A gyermekek általános bölcsődei napirendje
- 6.00 Folyamatos érkezés a bölcsődébe. Szülővel történő kézmosás után a kisgyermeknevelő átveszi a gyermekeket. A gyermekek pihennek, vagy tevékenykednek (játszanak).
- 8.15 Folyamatos reggelizés. A kisgyermeknevelő asztalonként terít, kialakult sorrend szerint hívja a gyermekeket étkezni.
- 8.45 Szobai játéktevékenység. Szükség szerinti pelenkaváltás, wc, bili használata, kézmosás, mosakodás, törölközés, fésülködés.
- 10.00 Tízórai elfogyasztása. / A gyermekek folyadékot fogyasztanak- gyümölcslé, tea, víz stb…/
Meleg időben, és az igényüknek megfelelően, a gyermekek többször is kapnak folyadékot. Jó idő esetén készülődés az udvarra, rossz idő esetén játék a szobában /Ez idő alatt a gyermekeknek az önálló játéktevékenység mellett lehetőségük van bekapcsolódni a felkínált közös játékba, ünnepekre készülődésbe, közös alkotásokba. Pl: rajzolás, festés, gyurmázás, éneklés, zenélés, tornázás/
- 11.00-11.15 Folyamatos bejövetel az udvarról. Fürdőszoba használat / pelenka csere, wc, illetve bili használata, mosakodás, törölközés, fésülködés/, rossz idő esetén is a fürdőszobai tevékenység ekkor történik.
- 11.30-12.00 Folyamatos ebédelés.
- 12.15-15.00 Csendespihenő. Ébredéskor fürdőszoba használat. / pelenkaváltás, wc, bili használata, kézmosás, mosakodás, törölközés, fésülködés./
- 15.10-15.30 Uzsonna- folyamatosan
- 15.30-17.30 Szobai játéktevékenység, jó idő esetén udvari játéktevékenység. /Szabadlevegőn lehetőség van motorozni, homokozni, csúszdázni, különböző mozgásformákat kipróbálni./
Folyamatos haza menetel, a kisgyermeknevelő tájékoztatja a szülőket a napi eseményekről.
Évszaknak megfelelően a napirend változik a csoportoknál.
Minden egység saját közvetlen bejárattal rendelkezik. Az átadóból a fürdőszobába érkeznek, ahol minden gyermekléptékű, kielégítve a korosztály igényeit. A gondozási egységekhez saját játszóudvar társul, ami EU szabványnak megfelelően jól felszerelt. Fix és mobil játékeszközök egyaránt megtalálhatók.
Családlátogatás
Munkánkat és a családokkal való ismerkedésünket segíti, hogy a beiratkozás után többször találkozhatunk a szülőkkel és gyermekeikkel, de az igazi kapcsolatfelvételre, a mélyebb ismerkedésre, talán a családlátogatáson kerülhet sor. Tapasztalatunk szerint a gyerekek is közvetlenebbül, természetesebben viselkednek a megszokott és biztonságot nyújtó otthoni környezetben, és hamarabb elfogadják a gondozó néniket, ha azt látják, hogy a szüleik bizalmasan beszélgetnek velünk saját otthonukban.
A gyermekek (adaptációja) beilleszkedése a bölcsődébe
Mi bízunk abban is, hogy a szülővel történő fokozatos beszoktatás nemcsak a gyermek számára jelent előnyöket, hanem hatással lesz a család és a bölcsőde kapcsolatának alakulására is, hiszen a két hét alatt betekintést nyerhetnek a bölcsőde gondozási-nevelési módszereibe és megtapasztalhatják, hogy szakmailag jól felkészült szakemberekre bízzák gyermekeiket, akik felelősséget vállalnak addig gyermekeikért.
A beszoktatás a családdal való együttműködést helyezi előtérbe. Az együttműködés elengedhetetlen a gyermekek sikeres adaptációjához. Fontosnak tartjuk, hogy a szülők aktív részesei legyenek gyermekük első közösségi életének. Bölcsődénkben, a gyermekek beilleszkedésének megkönnyítése érdekében, a szülővel történő, fokozatos beszoktatás módszert alkalmazzuk.
A kisgyermek és a kisgyermeknevelő között fokozatosan kialakuló érzelmi kötődés segíti a gyermeket új környezetének elfogadásában. A beszoktatás során a kisgyermeknevelő fokozatosan veszi át a szülőtől a gondozási műveleteket (pelenkázás, öltöztetés, mosakodás stb.) Közben a szülő megismerheti a kisgyermeknevelői munka összetettségét, a kisgyermeknevelők munkáját, a csoportban dolgozókat, és a gyermek társait.
A beszoktatás, megtervezett rend szerint alakul, amin a kisgyermeknevelő és a szülő közösen változtathat, a gyermek egyéni igényeit figyelembe véve.
A szülővel történő beszoktatás menete:
- 1. nap: /9-11/ 9 órára érkeznek, és legfeljebb 11 óráig maradnak a bölcsődében. A gyermek ismerkedik a környezettel, a kisgyermeknevelő az anyával veszi fel a kapcsolatot és a gyermek együttműködésétől függően vele is. A szülő végig bent van a csoportban.
- 2. nap: /9-11/ 9 órára érkeznek, és 11 óráig maradnak. A kisgyermeknevelő felveszi a kapcsolatot a gyermekkel, de a gondozási műveleteket az anya végzi /WC használat, kézmosás, ételkínálás stb./ a kisgyermeknevelő jelenlétében.
- 3. nap: /9-12/ 9 órára érkeznek, és ebéd után mennek haza. A kisgyermeknevelő az anya jelenlétében egyre több gondozási műveletet vesz át.
- 4. nap: /8-12/ 8 órára érkeznek. A reggelit a szülő kínálja, de próbálkozhat a kisgyermeknevelő is, ha elég jó már a kapcsolat a gyermek és a kisgyermeknevelő között, de erőltetni nem kell! A kisgyermeknevelő sokat foglalkozik már a gyermekkel, a szülő egyre inkább vonja ki magát! Játékidő alatt akár egy órát is kimehet a csoportszobából, de ezt a gyermekkel minden esetben beszélje meg! Ne menjen el az épületből! Az ebédet a kisgyermeknevelő kínálja, ha szükséges a szülő jelenlétében.
- 5. nap: /8-12/ Reggelire érkeznek, a kisgyermeknevelő kínálja a reggelit. A szülő reggeli után kimegy a csoportból, de az épületben marad. A kisgyermeknevelő végzi az összes gondozási műveletet. A kisgyermeknevelő kínálja az ebédet, ha nem szükséges a szülő nincs a szobában. Még nem alszik a gyermek a bölcsődében, de ha le akar feküdni meg teheti.
- 6.nap: /9-12/ 9 órára érkeznek, a kisgyermeknevelő végzi az összes gondozási műveletet. A kisgyermeknevelő a szülő jelenlétében megmutatja az ágyat, elmondja, hogy a következő napon lefekhet társaival együtt. Ha le akar feküdni meg teheti.
- 7.nap: /9-13/ 9 órára érkeznek, a szülő elbúcsúzik, és délben jön vissza. Ő fogja lefektetni a gyermeket, és ott marad függetlenül attól, hogy elalszik a gyermek vagy sem. Fontos, hogy a gyermek ébredésekor a szülő jelen legyen!/mellette legyen/
- 8.nap: /8-14/ Reggelire érkeznek, a szülő bekíséri gyermekét és elbúcsúznak egymástól. A szülőt a fektetés idejére hívjuk vissza, de már a kisgyermeknevelő próbálja lefektetni a gyermeket, a szülő kint várakozik. Ébredés után hazamennek.
- 9.nap: /8-15/ A délelőtt úgy zajlik, mint az előző napon. A kisgyermeknevelő fekteti le a gyermeket, a szülő 2 órára vagy fél 3-ra jön vissza, attól függően, hogy a gyermek mennyi ideig alszik. A gyermek a bölcsődében uzsonnázik, ha szükséges a szülő jelenlétében.
- 10.nap: /8-16/ A gyermek egész napját a bölcsődében tölti.
Őszintén reméljük, tájékoztatónkkal sikerült megismerniük bölcsődénkben folyó gondozó, nevelő munkánk egy részét.
Köszönjük a bizalmukat és szeretettel várjuk Önöket és gyermekeiket.
Kisgyermeknevelők, dajka nénik